Wygoda użytkowania, ale przede wszystkim gwarancja bezpieczeństwa zdrowia Polaków to dwa czynniki, jakie aktualnie wpływają na zwiększenie zapotrzebowania na opakowania z tworzyw sztucznych.
Gwarancja bezpieczeństwa
Nadejście pandemii koronawirusa i lockdown mocno wpłynęły na zachowania Polaków związane z zakupami. Jak podaje analiza „Rynek opakowań z tworzyw sztucznych w erze COVID-19” przygotowana przez Santander Bank Polska, wiele osób, z obawy o swoje zdrowie, przeniosło się z zakupami do sieci. Spowodowało to wzrost wykorzystania opakowań w sprzedaży e-commerce. Zauważono wyraźny odwrót od trendu convenience – jeśli już ktoś udał się do sklepu stacjonarnego, nabywał produkty spożywcze w dużych opakowaniach na „zapas”. Niepokój o bezpieczeństwo i strach przed zamknięciem sklepów przyczyniły się do zwiększenia popytu na szczelnie zapakowane artykuły żywnościowe. Opakowania z tworzyw sztucznych odegrały więc kluczową rolę w zapewnieniu skutecznej ochrony sanitarno-epidemiologicznej produktów, a w konsekwencji – samych konsumentów.
Powolny powrót do przyzwyczajeń
Obecnie, po kolejnych etapach odmrażania polskiej gospodarki, sytuacja powoli uspokaja się i wraca do normalności. Jak podaje GUS w najnowszym raporcie „Dynamika sprzedaży detalicznej w maju 2020 roku”, w maju br. w porównaniu z poprzednim miesiącem odnotowano spadek wartości sprzedaży detalicznej przez Internet (o 12,7%). Wynika to z faktu, że coraz więcej osób dokonuje zakupów bezpośrednio, a nie wirtualnie. Powracający do biur pracownicy chętnie nabywają posiłki w opakowaniach convenience, które są nie tylko wygodne, ale przede wszystkim gwarantują bezpieczeństwo. Trwające w Polsce od końca czerwca wakacje wpłyną dodatkowo na wzrost zapotrzebowania na opakowania z tworzyw sztucznych.
Popyt na opakowania z plastiku rośnie
Od momentu wybuchu pandemii Korporacja KGL S.A. odnotowała wyraźny wzrost zapotrzebowania ze strony swoich klientów na produkty opakowaniowe – m.in. w pierwszych dniach lockdownu nastąpiło podwyższenie sprzedaży opakowań do mięsa.
Taki trend pokazują również niezależne analizy, według których w okresie styczeń–marzec 2020 roku segment produkcji opakowań odnotował wzrost o 9% i wciąż wykazuje bardzo dobre perspektywy do dalszego rozwoju. Potwierdza to zawarta na początku lipca br. przez Korporacja KGL umowa ramowa z jednym z największych producentów wieprzowiny na świecie – koncernem Danish Crown, właścicielem marki Sokołów. Korporacja KGL została głównym dostawcą tacek do mięs, które zostaną wykorzystane przede wszystkim przez zakłady produkcyjne tego Koncernu zlokalizowane na terenie Polski. Potencjalne przychody z tego tytułu mogą wynieść nawet dodatkowe 40 mln zł.